Fizicienii de la stellaratorul german au urmărit timp de șase ani de zile felul cum avansau lucrările în procesul construcției magneților în colizionorul foarte mare pentru hadroni de la CERN. Este exemplul actual cel mai amplu de estetică industrială. Ceva la fel de incitant întâlnim numai în viața lui Raymond Loewy, care a mers de la proiectarea locomotivelor cu aburi Pacific până la proiectarea laboratorului Skylab pentru NASA. Ca fiu de cheferist, am făcut școala primară locuind la un canton. Trenurile trase de locomotivele cu aburi Pacific treceau chiar pe lângă casă. Tata îmi vorbea cu emoție despre ele și performanțele lor. Plus despre noțiunile de economie politică aferente. La CERN se fabrică particulele cele mai mici din univers, cheltuindu-se energii enorme pentru fiecare. Fiind vorba despre cheltuieli, se pune o problemă și de buget. Vor fi recuperate pierderile acestea vreodată ? Stellaratorul ar putea fi o cale. Estetica magneților din stellarator a fost modelată de estetica magneților din colizionorul foarte mare pentru hadroni. Asta explică de ce mașinăria lui a devenit operațională imediat. Dacă stellaratorul va produce energie în cantități mari, atunci cheltuielile de la CERN vor fi justificate. Până atunci, este doar o joacă taxonomică a fizicienilor teoreticieni după descoperirea fiecărei noi particule.
Titus Filipas
Etichete: Ideologia Şcolilor Centrale, Titus Filipas