Eminentul om de cultură şi ideolog naţionalist român Barbu Catargiu (1807–1862) realiza în secolul XIX o analiză obiectivă pentru criteriile formatoare, definitorii şi distinctive ale elitei franceze şi elitei româneşti. Este cunoscută doctrina lui Barbu Catargiu despre inexistenţa feudalismului de tip vest-european în România. Mi se pare că aceasta a fost o contribuţie majoră în dezvoltarea ideologiei naţionalismului românesc. În scrierile din tinereţe, când activa la Societatea Filarmonică şi era foarte mult preţuit de Ioan Eliade Rădulescu, viitorul prim-ministru conservator Barbu Catargiu (asasinat la 1862) unea critica de teatru cu ideologia naţionalismului românesc. Spuneam că aristocraţia franceză se formează după victoria de la Poitiers împotriva arabilor. Nu putem să căutăm, pentru că nu putem să găsim, afirmă ideologul conservator Barbu Catargiu, nimic similar în istoria noastră ! Ungurii, care veneau de foarte departe, pentru a supravieţui între două imperii, Romania şi Sfântul Imperiu Roman, se integrează în paradigma occidentală şi creează aristocraţia exact în acest tipar. Din acest motiv, vesticii îi vor adopta pe maghiari, cu nenumărate încuscriri regale, transformându-i într-un fel de Capetieni. Însă latinii orientali, care sunt nişte autohtoni „socii”-alizaţi de fapt, recunoscuţi ca atare prin sintagma-sigiliu Nova Roma de la 381 AD, respectă ierarhia bisericească şi o consideră forţa conducătoare, similară aristocraţiei occidentale numai în acest rol de conducere unanim recunoscut. „Preoţi, cu cruce-n frunte! căci oastea e creştină” scria poetul Andrei Mureşanu, surprinzând în Imn acest adevăr istoric. Putem înţelege acum, pe baza principiului Barbu Catargiu, de ce sunt respinşi atât de categoric neoprotestanţii, atunci când ei vin să facă prozeliţi într-o zonă populată de români ortodocşi. „Protestele” monstruoase împotriva guvernului României larg majoritar au componentă ateistă şi totodată componentă anti-BOR. Am mai spus, românii ortodocşi au statut aparte şi o legitimitate veche, consfinţită prin Sinodul din Nova Roma de la 381AD. Motiv pentru care Europa occidentală post-modernă (adică fără valori etice) vrea să-i gonească !
Titus Filipas
Etichete: Barbu Catargiu, Condillac, Destutt de Tracy, Fernand Braudel, Ideologia Şcolilor Centrale, Ioan Eliade Rădulescu, Miron Costin, Nova Roma, Romania Neoacquistica, Romania Orientală, România, Titus Filipas