Alţi Călăreţi ai Apocalipsului

Este vorba despre autori de literatură cyberpunk precum William Gibson, Neal Stephenson, Bruce Sterling, Pat Cadigan. M-am limitat la cifra patru, ca să respect schema biblică. Cum ne raportăm la ei, noi, românii (definiţi prin ideologia naţionalismului românesc) ? Reamintesc, ideologia naţionalismului românesc se bazează pe un acquis de epistemă modernă construită de Ideologii primari din gruparea intelectualistă thermidoriană a lui Antoine Destutt de Tracy. “Pruncii români” Ioan Eliade Rădulescu şi Petrache Poenaru au prioritatea de asimilare la noi (în sincronism cultural cu jeffersonianismul American şi dekabrismul rusesc). Pe lângă termenul Ideologie, Destutt de Tracy inventează şi termenul industrialism. Estetica industrială foloseşte industrialismul pentru a construi viitorul în varianta bună (utopia descrisă mai întâi ca literatură de anticipaţie tehnico-ştiinţifică). Cultura română a participat plenar la această fază, ghidată mai ales de scriitorul şi filosoful Adrian Rogoz care conducea periodicul de broşuri C.P.Ş.F. (Colecţia de Povestiri Ştiinţifico-Fantastice). Belakunismul din România a făcut tot posibilul pentru desfiinţarea ei. Ceea ce s-a şi întâmplat în cadrul Revoluţiei Culturale, când apărea cu prioritate în Limba Română Estetica belakunistului György Lukács. Ei bine, literatura cyberpunk este în mod intenţionat distopică, iar nu utopică, precum literatura de anticipaţie tehnico-ştiinţifică în care se insinuează pozitiv Ideologia primară, deci şi principiile fondatoare pentru ideologia naţionalismului românesc. Literatura cyberpunk are actualmente un rol major în ghidarea politicii de globalizare care construieşte distopia totală. Literatura cyberpunk îşi proclamă mândră ruptura de utopia Science Fiction (la care noi ne adaptasem, de bine de rău). Dar este prezentă o contradicţie în literatura acestor autori cyberpunk, contradicţie pe care ei se pare că n-o sesizează, pentru că nu focalizează pe ea. Literatura cyberpunk se bazează pe promovările din tehnologie ! Or, tehnologia apare în cadrul industrialismului care construieşte viitorul. Găsim următoarea caracterizare a literaturii cyberpunk pe Wiki: “Much of the genre’s atmosphere echoes film noir” https://en.wikipedia.org/wiki/Cyberpunk “revoluţia română” adică evenimentele din decembrie 1989 seamănă al naibii de mult cu literatura cyberpunk !
Titus Filipas

Etichete: , , , , , , , , ,


%d blogeri au apreciat asta: