Povestea Yahoo!

Cum mai funcţionează industriile cele mai noi? Voi vorbi în mod expres despre industria TIC (Tehnologia Informaţiei şi Comunicării). Aici, giganţii cei mai noi din domeniu sunt reuniţi taxonomic sub acronimul GAFA (Google, Apple, Facebook, Amazon). Dar ei au ajuns mari numai pentru că au urmărit cu foarte multă atenţie primul gigant din domeniu, anume Yahoo! Care nu mai este mare, însă are un plan managerial să revină ! Să reamintim aici puţină istorie industrială a sectorului TIC. Se ştie bine că tocmai firma Yahoo a inventat afacerea de publicitate în linie. Astfel, în anul 1994, doi absolvenţi de la Stanford University, anume domnii Jerry Yang şi David Filo, au imaginat o cale de ajutor prin care utilizatorii timpurii puteau să navigheze mai uşor pe web. Şi au ales pentru aceasta adresele URL ale unor pagini de Internet faţă de care ei înşişi aveau particulară afecţiune (psihologic, alegerile făcute de către Jerry Yang şi David Filo le defineau foarte bine personalităţile!). La început, lista lor cuprindea circa 100 de poteci asociative (links). Succesul iniţial pe care l-au cunoscut demonstrează de asemenea foarte bine creativitatea asociaţionismului, concept din Ideologia primară (spun iarăşi, dar ce să fac ?, Repetitio est mater studiorum, “Toate-s vechi, şi nouă toate” cum scria pe vremuri Mihai Eminescu, geniul nostru naţional mult hulit acum de către culturnikul Andrei Pleşu). Iar faptul că la noi pe 16 noiembrie 2014 un performant Centru de date al industriei TIC – construit pe banii statului român, subliniez!- a fost deviat şi folosit pentru câştigarea alegerilor prezidenţiale, se datorează numai liniilor directoare trasate în cultura română de către acest malefic geniu cu numele Andrei Pleşu. Ghidul www construit de Jerry şi David atingea în 1994 un număr de 19 categorii (începând cu arta şi afacerile), şi provoca 1 milion de clickări pe zi. În 1997, veniturile firmei Yahoo atingeau 70,4 milioane dolari americani. În perioada sa de vîrf, capitalizarea de piaţă a firmei Yahoo era de 128 miliarde dolari ! Dar în timp ce firma Yahoo era ocupată exclusiv- chiar obsesiv!- cu extinderea portofoliului său de produse şi de servicii oferite pe piaţă, o nouă generaţie de germeni de întreprinderi (start-ups) focaliza doar pe câte un singur produs ori serviciu, fiecare asemenea firmă nouă urmărind exclusiv perfecţionarea acelui produs ori serviciu. Aşa că a sosit inevitabilul! Yahoo a inceput să piardă în faţa lui eBay pe domeniul care se cheamă licitaţii în linie, Yahoo a inceput să piardă în faţa lui Google în ceea ce se cheamă căutările pe Internet, şi Yahoo a inceput să piardă în faţa lui Craigslist în sistemul de clasificare. Marele şoc a fost creat de Facebook, care a înlocuit Yahoo ca pagină de primire pentru milioane de persoane! Inexorabil a urmat scăderea veniturilor obţinute de Yahoo prin publicitatea în linie. Din toate aceste motive, între anii 2007 şi 2012 firma Yahoo a trebuit să-şi schimbe de patru ori directorii C.E.O.! Ultimul din lista celor patru, domnul Scott Thompson, şi-a depus chiar el demisia după ce un mare activist acţionar pe Yahoo, anume domnul Dan Loeb, a publicat o scrisoare deschisă cu acuzaţii de fabricare a diplomei de specialist în computer-science! Aşa că în luna mai din anul 2012, compania Yahoo valora pe piaţa publică mai puţin de 20 miliarde dolari ! Ceea era totuşi încă o sumă considerabilă comparativ cu valoarea sa reală de la momentul prezent ! Care a fost calculată de către domnul Eric Jackson, influent manager de fond speculativ (hedge-fund). Eric Jackson avea deja atenţia fixată mai mult decât obsesiv pe starea companiei Yahoo după ultima schimbare de C.E.O., atunci când a venit Marissa Mayer! http://dealbook.nytimes.com/2014/01/16/why-it-may-take-more-than-former-google-stars-to-turn-yahoo-around/ În primele 24 de luni de activitate managerială la Yahoo, doamna Marissa Mayer a eliminat câteva duzini de produse Yahoo a căror susţinere aducea pierderi, după cum a reconceptualizat şi alte produse Yahoo marcate prin pierderi. De asemenea, în calitatea ei de C.E.O., doamna Marissa Mayer a fost decidentul final în acţiunile “agresive” de achiziţionare a 41 de germeni promiţători de întreprinderi noi (start-ups). Tot doamna Marissa Mayer a hotărât de una singură angajarea vedetei de televiziune Katie Couric http://en.wikipedia.org/wiki/Katie_Couric . Totuşi, pierderile veniturilor pentru Yahoo au continuat necurmate. În iulie 2014, domnul Eric Jackson publica în Forbes următoarele argumente : Deoarece Yahoo are pe Wall Street valoarea de 33 miliarde dolari din calcule pe bază de sumă algebrică, în care termenul pozitiv cel mai important era participaţiunea lui Yahoo de 37 miliarde dolari în firma Alibaba -conglomerat chinezesc al Internetului- asta înseamnă că Yahoo valorează în realitate minus 4 miliarde dolari americani! SURSA http://www.nytimes.com/2014/12/21/magazine/what-happened-when-marissa-mayer-tried-to-be-steve-jobs.html?action=click&pgtype=Homepage&version=Moth-Visible&module=inside-nyt-region&region=inside-nyt-region&WT.nav=inside-nyt-region
Titus Filipas


%d blogeri au apreciat asta: