Copiii, îngeri sau demoni

Un citat din scrierea lui William Golding : „Micul Phil le lăsase să se uite la chestia lui şi i le arătaseră şi ele pe ale lor, iar Sophy propusese să se căsătorească toţi trei.“ SURSA http://www.romanialibera.ro/cultura/carte/copiii–ingeri-sau-demoni–357189 Dar în contextul prozei lui Golding, sînt mai tentat să revin la poetul fizionomist Johann Caspar Lavater precum şi la William Blake : +Gravorul poet Blake a inventat imaginea cunoscută drept ‘Îngerul Binelui şi Îngerul Răului luptându-se pentru posesia unui copil’ ca ilustraţie la Placa numărul 4 a căsătoriei dintre Cer şi Iad. Textul prezintă două seturi de contrarii. […] Iată şi un comentariu (nu totalmente politiceşte corect în ziua de azi, avertizăm) extras din legenda asociată gravurii expuse la Tate Museum: „În adnotările la Eseurile despre fizionomie scrise de Johann Caspar Lavater, Blake a clamat că ‘Răul activ este mai eficient decât Binele pasiv’, ceea ce face oarecum ambigue figurile din gravură. Lanţul ataşat de glezna ‘îngerului rău’ sugerează cumva frânarea energiei vitale de gândirea raţională rău ghidată? În construirea portretelor de îngeri, William Blake face apel la stereotipurile secolului XVIII. Astfel, construcţia atletică precum şi pielea întunecată a ‘îngerului rău’ ar sugera un caracter non-european, descris de Caspar Lavater ca fiind ‘puternic, muşchiulos, agil; dar murdar, indolent şi nesemnificativ’, în vreme ce părul blond şi culoarea albă a pielii ‘îngerului bun’ ar fi în consonanţă cu ideile de perfecţiune intelectuală şi fizică.”+ Sursa http://ramhornd.blogspot.ro/2011/05/dispute-over-child.html
Titus Filipas

Etichete: , , ,


%d blogeri au apreciat asta: