Probleme

Am primit de la o rudă apropiată, nişte probleme pe care trebuia să le rezolve copilul tocmai intrat în liceu.
Enunţuri
1.Vă apropiaţi de o oglindă plană cu viteza de 1m/s. Cu ce viteză se deplasează imaginea voastră în oglindă?
2. Aveţi la dispoziţie o riglă şi o şapcă cu cozoroc.Evaluaţi lăţimea râului Jiu.
3.O pădure cu suficienţi arbori sunt la distanţe egale unul faţă de altul. La ce distanţă minimă?
Soluţii
1/ Păi este o problemă de catoptrică. Aţi făcut ceva noţiuni de catoptrică ? Bănuiesc că nu, pentru că în clasa la care te afli de-abia aţi început mecanica. În fine, fiind vorba despre oglindă plană, lucrurile se petrec geometric la fel şi de cealaltă parte a oglinzii. Deci, 1m/s faţă de planul oglinzii.
Problemele 2/ şi 3/ necesită cunoaşterea noţiunilor de distanţă liniară şi distanţă unghiulară, precum şi a legăturii dintre ele, adică formula lui Eratostene. Bănuiesc că înainte de enunţul care v-a fost dat, nu aţi primit şi aceste preliminarii ale problemelor. Ceea ce-i o deficienţă a manualului de fizică. Judec mai departe ca un ofiţer de infanterie (ceea ce şi sînt, dar numai în rezervă).
2/Şapca trebuie pusă pe cap. Aşezi rigla pe malul Jiului, perpendicular faţă de linia malului. Te îndepărtezi câţiva paşi înapoi, pe direcţia riglei. Priveşti doar malul acesta, astfel ca să fie obturat de către cozorocul şepcii toată apa Jiului, în lăţime. Mai departe intervine dificultatea practică, pentru că nu prea văd (în acest moment) cum ai putea măsura distanţa unghiulară. Ridici privirea, deci şi cozorocul şepcii, astfel ca să devină vizibilă apa Jiului. Lent, şi te opreşti atunci când se vede malul celălalt. Ar trebui să ştii unghiul de rotaţie al cozorocului şepcii. Compari cu unghiul de rotaţie pentru cele două capete ale riglei. Şi mai departe aplici formula lui Eratostene. Lungimea riglei, care-i o distanţă liniară, o cunoşti.
3/ Aici nu este precizat în enunţ dacă este vorba despre distanţe liniare, ori despre distanţe unghiulare. Enunţul cere „distanţa minimă”. Deci este o problemă de extremum. Sînt curios dacă enunţul problemei este prezent şi în cartea lui Romulus Sfichi despre probleme de extremum în fizică.
Îi amintesc autorului celor două probleme că „La science est une langue bien faite.” (Condillac)
Titus Filipas

Etichete: , , , ,


%d blogeri au apreciat asta: