Ideologii primari

Kelemen Hunor : „construcţia naţiunii române a întârziat un secol faţă de vest-europeni. Alcătuirea naţiunii române n-a început la debutul secolului al XVIII-lea, ci, în cel mai bun caz, odată cu revoluţia din 1848-1849, adică începutul secolului al XX-lea.”
http://www.romanialibera.ro/actualitate/politica/kelemen-hunor-atac-dur-romania-nu-este-stat-natiune-dan-voiculescu-tumoarea-canceroasa-a-politicii-romanesti-289020.html Kelemen Hunor speculează chiar şi acum efectele negative ale epocii fanariote. Cât de negative au fost ele ? „Arheologia cunoaşterii” (vezi Michel Foucault) ne arată aceasta. În iarna 1785-86, filosoful moral utilitarian englez Jeremy Bentham traversa Valahia şi Moldova.Ţări ai căror autohtoni tăceau, în grai pierdut, sub oprimarea fanariotă. Jeremy Bentham era totuşi gata de conversaţie cu locuitorii autohtoni. Nu găseşte vreunul capabil de a purta un dialog. În Bucureşti („oraş cu multe turnuri înclinate, Pisa are doar unul şi este celebru”, remarca filosoful moral), Jeremy Bentham găsea un grec capabil să discute despre filosofia lui Helvétius. Despre autohtonii din Valahia şi Moldova, Jeremy Bentham va scrie că aceştia erau nişte „legume” („vegetables”). Dar la începutul secolului XIX, pruncii români quintesenţiali, vorbesc despre Ioan Eliade Rădulescu şi Petrache Poenaru, îl citeau pe filosoful şi economistul Destutt de Tracy, discutau ideile sale chiar înainte de Revoluţia naţională de la 1821 condusă de Tudor. La această Revoluţie autentică, Petrache Poenaru a fost secretarul lui Tudor Vladimirescu. În prima jumătate a secolului XIX, incorporarea ideologiei primare a lui Destutt de Tracy, ca un acquis în ideologia naţionalismului românesc, a permis locuitorilor autohtoni să depăşească stadiul de „legume” în discursul lor. Ideologii primari sunt „generaţia pierdută a Iluminismului” după expresia filosofului Marc Regaldo. Ideologia primară (sau paradigma thermidoriană) a construit o metodologie de nation-building. Care se găseşte incorporată, ca un acquis, în ideologia naţionalismului românesc. Nu sîntem cu nimic mai prejos decât cei din MittelEuropa. În secolul XX, cehul Vaclav Havel scria bine documentat despre felul cum se iniţiază activitatea asociativă şi partidele politice: “Partidele politice sunt un fel de finalizare a unei activităţi asociative. Nu putem imagina activitatea unei societăţi democratice fără acestea.” Începând cu deceniul doi al secolului XIX, mişcarea asociativă generată de „pruncii români” avea să conducă la formarea Partidei Naţionale, o mişcare modernă care a condus la democraţie. Impulsionată endogen, dar totodată ajutată de ideologia primară a lui Destutt de Tracy asimilată ca un acquis european. Revoluţia de la 1821 confirmă geneza ideologică a naţionalismului românesc. Care permite rumânilor să învingă consecinţele nefaste ale epocii fanariote. Ideologii primari, pe care îi aduce recent în discuţie şi un articol din revista americană The New Republic pentru analiza evoluţiilor politice europene din ultimii 200 de ani, sunt „generaţia pierdută a Iluminismului” (după expresia lui Marc Regaldo). În cultura continentală europeană, ei sunt dominanţi între 9 thermidor anul II (27 iulie 1794), şi 18 brumar anul VIII (9 noiembrie 1799). În periodizarea istoriei culturale a Europei, Ideologia primară este un scurt timp care desparte Iluminismul de Romantism. De ce sunt Ideologii Primari atât de importanţi în istoria Franţei ? Au potolit vărsarea intestină de sânge şi turbulenţa iscate de Revoluţia din 1789. De ce sunt atât de importanţi în istoria lumii noastre ?
Au construit o metodologie de nation-building. Care se găseşte incorporată, ca un acquis, de ideologia naţionalismului românesc. Volney (pseudonim pentru Constantin-François Chassebœuf de La Giraudais), un literat, istoric şi economist care spiritual aparţinea grupului de ideologi primari, îi influenţează puternic pe trei dintre poeţii noştri : pe Vasile Cârlova, pe Ioan Eliade Rădulescu, şi pe Grigore Alexandrescu. Critica noastră literară îi include pe toţi patru, inclusiv pe Volney!, în grupul romanticilor. De ce să nu-i considerăm totuşi pe Vasile Cârlova, pe Ioan Eliade Rădulescu, şi pe Grigore Alexandrescu, drept primii ideologi naţionalişti români ? Cu plăcere, şi amicilor mei de pe blogul http://nastase.wordpress.com/2014/06/26/si-guvernarea-psd-consolideaza-justitia/
Titus Filipas

Etichete: , , , , , , , , , , ,


%d blogeri au apreciat: