“Reinventarea” Japoniei

Aflată în situaţia unui declin ca fabricant industrial, iată cum încearcă să se reinventeze Japonia http://www.nytimes.com/2012/04/16/world/asia/amid-manufacturing-decline-japan-weighs-a-reinvention.html?hp  Ţara aceasta se confruntă cu o scădere demografică, refuză orice imigraţie din motiv rasial abia camuflat, economia Japoniei a trecut prin două bule speculative, un cutremur cumplit, urmat de tsunami, şi un cataclism nuclear ce ar fi distrus oricare altă naţiune puternică, exceptându-i pe stoicii şi răbdătorii niponi. Industriile electronice odinioară invincibile şi specialiştii lor din arhipelag delocalizează în fluxuri către China şi Corea de Sud. Doar în luna martie 2012, firma Panasonic a închis trei fabrici, iar firma Sharp şi-a acoperit pierderile imense cu ajutor financiar primit de la o companie taiwaneză. Faptul că yenul este o monedă deosebit de puternică intensifică dificultăţile economice ale Japoniei. Săptămâna trecută, firma Sony, principalul innovator tehnologic japonez în anii 1980, anunţa că va desfiinţa 10 000 de locuri de muncă. Iar fabricantul de automobile Toyota care acum vreo doi ani preluase de la General Motors “premiul întâi cu coroniţă” drept cea mai eficientă companie de acest profil din lume, a trebuit să-l dea înapoi. Economiştii acceptă că Japonia nu va mai repeta Miracolul Asiatic din anii 1980, sunt de acord de asemenea că nu trebuie să accepte provocarea chinezească într-o competiţie pentru producţia industrială de masă. Dar care sunt direcţiile pe care trebuie să meargă Japonia ? Să urmeze exemplul USA şi să-şi construiască o economie postindustrială ? Să imite cumva plină de speranţă exemplul Germaniei în fabricarea produselor “capăt de gamă” (high-end manufacturing)? “Reinventarea” Japoniei înseamnă găsirea unei noi strategii economice pentru ţară.
Titus Filipas

Etichete: ,


%d blogeri au apreciat asta: