Omul simplu şi statul social

În acord cu Destutt de Tracy, există o legătură intimă între omul simplu, ghidat de cele mai bune intenţii, şi statul social. Ştim că în Ideologia lui Destutt de Tracy, omul nu poate exista ori trăi în afara societăţii, tot după cum el nici nu ar dori să îşi sacrifice libertatea în favoarea statului. Influenţat de economiştii Adam Smith şi Say I-ul (fondatorul aşa-numitei „şcoli a economiştilor optimişti” cu mai multe generaţii în secolul XIX, acestei şcoli de gândire liberală i-au aparţinut şi fiul, Say al II-lea, şi nepotul ori Say al III-lea ; în romanul „Mizerabilii”, surprinzător!, când eram prunc mi-am bătut capul să înţeleg, De ce?, De ce?, De ce?, Victor Hugo descrie o imagine generoasă şi triumfătoare a Parisului, dar aceasta, înţeleg abia acum, numai fiindcă era influenţat de ideologia acelor „economişti optimişti”), Destutt de Tracy argumentează că statul social îi furnizează omului simplu avantajul unor schimburi productive. Şi în doctrina lui Destutt de Tracy, tocmai datorită acestor schimburi economice care augmentează productivitatrea muncii omului, muncă intelectuală şi muncă fizică, dispar inegalităţile flagrante de putere , şi de opulenţă, între oameni. Destutt de Tracy asertează că interesele omului simplu sunt aceleaşi ca şi interesele întregii societăţi, iar interesul general trebuie să joace rolul suprem în stat. De aici decurge faptul că „statul social” furnizează automat şi un „statut social” omului simplu. Neoliberalii care luptă acum împotriva „statului social” doresc totodată degradarea omului simplu, adică pierderea unui „statut social” al omului simplu. (Vezi şi legătura dintre pozitivism şi ideologia primară în „Auguste Comte: an intellectual biography”, de Mary Pickering)
Titus Filipas

Etichete: ,


%d blogeri au apreciat asta: