Devenirea întru fiinţă

Vechiul filon de filosofie milesiană este reluat de Constantin Noica prin sintagma „devenirea întru fiinţă”. Friedrich Nietzsche caracteriza opera filosofului Anaximandru din Milet, –elevul matematicianului Thales–,  prin fraza de evaluare : „…toată devenirea întru fiinţă este emancipare ilegitimă de la fiinţa eternă, păcat originar pentru care unica penitenţă este distrugerea.” La milesianul Anaximandru, începutul, originea tuturor lucrurilor se află în Arheu. În „Sărmanul Dionis”, înţeleptul Ruben, deşi nu foloseşte direct termenul arheu,  spune totuşi ceva definitoriu despre arheul omului (bineînţeles, o definiţie prinsă în chingile limbii române de la anul 1872) : omul cel vecinic, din care răsar tot şirul de oameni trecători”.  Termenul apare ca titlu în proza   eminesciană din 1875, „Archeus”. Este eseu filosofic, este poveste ? Este o ancoră românească în marea de filosofie milesiană.

Titus Filipas

Etichete: ,


%d blogeri au apreciat asta: