20 august 636 – Bătălia de la Yarmuk (anticul Hieromax).
După uciderea împăratului Mauricius (Mavrichie îi spune Dosoftei într– o poezie epitaf), progresul reorganizării lumii romane de răsărit va fi oprit până la sosirea lui Heraclius (610 – 641), frumosul, viteazul, înţeleptul copil al exarhului din Cartagina africană. Sub presiunea avarilor şi slavilor ce atacau Romania dinspre nord, Heraclius, descumpănit, doreşte să mute capitala din Constantinopol la Cartagina. Patriarhul Sergios, care ştia mult mai multe despre civilizaţia din Romania Orientală, îl opreşte pe tînărul Heraclius. Îi aminteşte despre reforma începută de împăratul Mauricius. Domnul Heraclius, care insista că „puterea împărătească trebuie să lumineze prin dragoste, nu să întunece prin teroare”, rămâne în memoria populară a vlahilor sub numele Iraclios. Mesajul său de lumină a fost păstrat în majoritatea basmelor noastre despre împăraţii cei buni. Insistăm că arhetipul fiului de împărat îndemnat de spiritul creştin la fapte de vitejie şi la dovezi de mărinimie, arhetip ce poate fi desluşit atât de frecvent în basmele românilor, este tocmai acest Iraclios – Heraclius. Până la Iraclios, enumerarea titlurilor împăratului începea cu termenul „Augustus”. După Iraclios, „Augustus” dispare din uzul titlului imperial, fiind înlocuit cu titlul de Basileus. Presiunile duşmanilor externi asupra lumii moştenite de bazileul Iraclios au fost extraordinare şi aproape fără număr. Astfel, în anul 624 vizigoţii reuşesc să îi alunge pe romanii bazileului Iraclios din Spania lui ‘bădica Traian’. Dintre ţinuturile spaniole, numai insulele Baleare mai rămâneau în stăpânirea Imperiului. Iar în anul 626, forţele combinate ale perşilor şi avarilor atacă oraşul Constantinopol. Dar Iraclios controla marea, imperiul său era încă esenţialmente mediteranean, adică un imperiu „între pământuri”. Iraclios introduce în armata sa catafracţii, adică invenţia cavaleriei grele, şi ‚tactica cavaleriei’ va schimba destinul luptelor viitoare ale Imperiului, chiar dacă evoluţia spre bine va fi în realitate mult mai lentă. Urmând sfaturile bune ale patriarhului Sergios, imperatorul Heraclius va continua reforma lui Mauricius. Care începuse decuparea administrativă a imperiului în theme, thema fiind unitatea teritorială de bază pe care se exercita guvernarea, având şi armată thematică, prin definiţie armată locală recrutată din ţărani liberi. În tratatul Strategikon compus de Mavrichie este magnific explicată această instituţie. Răzeşia atât de puternică a Moldovei este şi ea doar o caustică, luminiţă vie a învăţăturilor scoborâte –cu sensul foarte apropiat lui ‚downloaded’– din Strategikon. „Fecior de moşnean”, cum subliniază Alexandru Vlahuţă, Tudor Vladimirescu acţiona intuitiv în arhetipul cultural din Strategikon. Într-o thema, gestionarea administraţiei civile şi comanda militară aparţineau aceleeaşi persoane. Dar Mauricius prevenea creşterea exagerată a puterii liderului thematic, o putere ce putea genera forţe centrifugale în imperiu, introducând principiul “rotaţiei cadrelor”: un conducător de thema trebuia înlocuit periodic, indiferent de performanţele sale. După ce avarii şi persanii sunt învinşi în anul 626 la Constantinopol, statul perşilor, imperiul Sassanid de atunci, recunoaşte suzeranitatea Bizanţului începând cu anul 628. În acord cu tratatul încheiat, persanii restituiau Bizanţului provinciile romane pe care le ocupaseră. Armenia, Siria, Mesopotamia romană, Palestina şi Egiptul intrau din nou în componenţa statului chemat Romania. Iar în primăvara anului 630, însuşi Heraclius vizitează Ierusalimul recâştigat. Unde aduce Crucea Sfântă restituită de perşi, spre încântarea arabilor creştini din Ierusalim. Aceasta demonstra că războiul purtat de Iraclios fusese un război sfânt, prima cruciadă în fapt. Ce fel de lume se anunţa atunci ? Romania părea să fi recâştigat impulsul de invenţie şi inovaţie din secolele IV, V şi VI, dovedite ostensiv mai ales în cupola bisericii Aghia Sofia ce incorporează principii de fizică post – aristotelică. Acele principii vor deveni hermeneutica de ghidare pentru gândirea lui Galileo Galilei şi sir Isaac Newton. La anul 600, sistemul themelor demonstra că invenţia plugului thematic fusese adoptată ca o forţă de producţie în societatea agrară din Romania Orientală. Dar bucuria în Romania avea să fie de scurtă durată. Din cauza războaielor cu perşii, Bizanţul încetase de mulţi ani să ofere un bonus statelor clientelare aflate la frontierele peninsulei arabice, state care îşi jucaseră rolul de a-i ţine pe beduini în deşert. Unificarea islamică a triburilor arabe de către Profetul Mohamed reuşeşte să modifice imediat, şi pentru totdeauna, Orientul Mijlociu, întrucât Profetul acceptase să joace rol politic în lumea temporală, spre deosebire de atitudinea Domnului nostru Mesia Iisus, numit doar în bătaie de joc „Regele Iudeilor”. La moartea Profetului Mohamed în anul 632, succesorii săi, – „califii”–, reorganizează militar triburile beduinilor, lansându-le într-o extinsă campanie de cuceriri teritoriale, începând cu anul 633. Campania arabă era condusă de primul calif, chemat Abu Bakr (632-634). Omul era socrul lui Mohamed. L-a însoţit în Hegira, în salvatoarea fugă de la Mecca la Medina. Momentul Hegirei este considerat punctul de plecare pentru numărătoarea anilor calendarului islamic. Musulmanii sunniţi îl mai numesc pe califul dintâi: Al-Siddiq, însemnând ‚Cel fidel’ şi ‚Cel drept’. Încă din secolul VII apărea o diferenţiere a mahomedanilor în privinţa numerotării califilor. Pentru sunniţi, primul calif (cuvânt care înseamnă literalmente ‘urmaşul Profetului’) a fost Abu Bakr as-Siddiq, socrul lui Mahomed. Pentru şiiţi, primul calif a fost Ali Ibn Abi Talib, ginerele lui Mahomed. Şiiţii cred cu fervoare în carisma ce îl învăluie pe Ali. Întrucât profetul Mahomed nu a avut fii, şiiţii mai cred că linia adevărată de succesiune la califat trebuie să vină prin urmaşii cuplului Ali şi Fatima – fiica lui Mahomed. Nu s-ar putea spune că Iraclios a reacţionat lent la sfidarea arabă din timpurile lui. După ce, la anul 635, islamicii ocupă Damascul, Heraclius strânge o armată semnificativă numericeşte. Fără să fi inventat încă o tactică adecvată pentru a controla şi chiar învinge rapiditatea şi eficienţa cavaleriei uşoare islamice. Heraclius a demonstrat totuşi atunci că sistemul themelor funcţiona exact aşa cum îl gândise Mauricius. Romania avea din nou profuziunea de resurse umane, fapt ce nu se mai văzuse de pe vremea împăratului Traian! Pentru bătălia cea mare din Siria, Heraclius reuşeşte să recruteze fără mari eforturi o armată de 200 000 de oameni. Bătălia de la Hieromax din anul 636 a fost pierdută cu anticipare de armata aceea incorporând multe resurse umane. Bătălia de la Yarmuk a fost pierdută în primul rând datorită personalităţii luminoase a lui Heraclius. Alegerile sale erau totdeauna de o generozitate extremă. Credea că toţi oamenii sunt, prin natura lor, la fel de buni ca el! Că minciuna şi duplicitatea nu sunt posibile! Era, în aceste alegeri făcute de Iraclios, şi un transfer de pondere a sacralităţii limbii greceşti clasice. La fel ca într-o piesă tragică jucată în teatrul antic, cuvântul pronunţat solemn în greceşte era sacru pentru Iraclios, cuvântul elinesc avea greutatea Adevărului. Dacă dezvăluim totuşi numele întreg al comandantului desemnat de Heraclius să conducă lupta bizantinilor împotriva arabilor la Yarmuk, probabil că nu veţi crede la început. Pentru că germenele înfrângerii, ca să nu spunem al trădării, se vede chiar din selectarea numelui şefului armatei bizantine de la Yarmuk : Jabalah ibn-al-Aiham al-Ghassani! Acesta era un arab naturalizat din Siria, un „musta’ribah” aparţinând tribului ghazanizilor. Este adevărat că aproape toţi istoriografii arabi de mai târziu vor nega mereu, şi obstinaţia lor frizează absurdul, trădarea făptuită de arabii ghazanizi din Siria faţă de bazileul de la Constantinopol la anul 636, proslăvind în schimb ‚geniul militar” al Califului Omar, ce conducea jocul la două capete. Sigur, nu-i nimic rău ca sunt acoperiţi ghazanizii. Nici că este lăudat peste măsură Califul Omar căruia i se mai atribuie, de altminteri pe nedrept, şi o celebră moscheie înălţată la Ierusalim de arhitecţi bizantini! Ceea ce mi se pare în schimb o probă limpede de rea credinţă este faptul că aceiaşi istoriografi arabi îi vor învinui pe evreii din Siria că i-ar fi vândut pe creştinii Bizanţului năvălitorilor islamici. Cel puţin aşa putem citi în relatarea lui Al-Baladhuri dn cartea „Kitab Futuh al-Buldha of Ahmad ibn-Jabir al-Baladhuri”, povestindu-ne acolo despre bătălia de la Yarmuk. Trebuie adăugat că lucrarea a fost scrisă abia pe la 892 AD. Palestina cu Ierusalimul proaspăt recâştigat, şi regiunea aceea incredibil de bogată, incredibil de civilizată, –o bună parte a minunăţiilor asociate civilităţii, povestite de sofisticata prinţesă Şeherezada beduinului Al Rashid în „O mie şi una de nopţi” se petreceau acolo–, şi ne referim la Siria, intră pentru multă vreme, poate definitiv, sub control arab. Mai trebuie menţionat că garnizoana Ierusalimului, condusă de patriarhul Sofronie, s-a predat abia în anul 638. Mesopotamia bizantină va cădea pradă arabilor la 639-640 AD. Astfel, în ultimii ani ai vieţii sale, împăratul Iraclios a văzut distrugerea Oikumenei romane din sud şi din răsărit. Urmaşii săi din Bizanţ au rămas să se confrunte cu nişte probleme cumplite.
20 august 917 – Armata ţarului Simion I câştigă o parte din Romania tracă în bătălia de la Anchialos. Abia împăratul macedonean Vasile al II-lea (976-1025), „Bulgarohtonul”, eliberează Romania tracă şi redeschide în anul 1018 libera cale pe uscat între Via Egnatia şi zona ripariană a Dunării.
20 august 1860 – Se naşte marele om politic european Raymond Poincaré (1860-1934), care a militat pentru aplicarea integrală a tratatului de pace de la Versailles.
20 august 1941 – Armata Roşie aruncă în aer barajul de pe Nipru. Să reamintim că până la tratatul din 1774 de la Kuciuc Kainargi, bazinul Niprului făcea parte din Romania Orientală. Un lobby pro-Rusia organizat de Voltaire (care era plătit de ţarina Caterina cea Mare) îngăduie Rusiei să ia în posesiune Romania Orientală dintre Caucaz şi Nistru, negând astfel Capitulaţiunea de la 1740 . Recitiţi “Taras Bulba” (în traducerea lui Păstorel Teodoreanu), nici vorbă acolo de Rusia, în timpul dinainte de 1774.
20 august 1942 – Începutul bătăliei de la Stalingrad. Sovieticii le-au reproşat mereu românilor că au ajuns la Stalingrad, şi nu au rămas în Romania Orientală. Anglia şi SUA au garantat României condusă de Ion Antonescu frontiera din Romania Orientală până la rîul Bug. Dar nu vor itera această garanţie României democratice instaurată prin lovitura de stat de la 23 august 1944.
Titus Filipas
Etichete: Ion Antonescu, Romania Orientală, Stalin, Titus Filipas