Continuarea tradiţiei din Partida Naţională

Textul acesta a început ca un comentariu pe blogul domnului Adrian Năstase, la http://nastase.wordpress.com/2009/07/16/prioritatea-actuala-a-romaniei-%e2%80%93-schimbarea-modelului-de-dezvoltare-economica-2/ .

Fac o remarcă pur ideologică. Este posibil, dar nu este simplu. Pentru aceasta, PSD ar trebui să îşi asume continuarea  tradiţiei din Partida Naţională. Reprezintă un acquis extraordinar de important care vine din secolul XIX românesc. PNL-ul actual a renunţat, inconştient, la acest acquis. Parcă la penultimul congres al PNL-ului actual, invitatul de onoare ce venea din partea liberalilor europeni îi  lămurea pe foarte candizii penelişti că doctrina lor, a liberalilor români, vine de la Adam Smith!  Or, vine de la Condillac şi Destutt de Tracy. Aspectele acestea nu sunt numai detalii istorice, ci au valoare pentru prezent. Se ştie că Epoca Luminilor a fost deosebit de complexă. Iar din punct de vedere ideologic, Iluminismul reprezentat de Voltaire diferă foarte mult de Iluminismul reprezentat de Condillac. Textele de epocă arată că Voltaire a sprijinit regimul absolutist al ţarinei Caterina cea Mare, a sprijinit chiar expansiunea Rusiei împotriva capitulaţiunilor şi frontierelor noastre. Mai mult decât atât, Theodor Adorno demonstrează convingător cum Iluminismul reprezentat de Voltaire conduce, trecând  prin filiera absolutismului ţarist, la regimul totalitar instaurat de Stalin. Noi, românii, nu am avut propriu-zis un secol XVIII iluminist. Ceea ce s-a realizat de către românii  din Transilvania, deşi notabil, magnific chiar, (mă refer aici la traducerea pe româneşte, de către Petru Pavel Aron, a Bibliei scrisă de călugărul balcanic “scit”  Ieronim în Vetus Latina, acea biblie Vulgata apreciată de marii savanţi şi filosofi Roger Bacon şi Francis Bacon, care a servit apoi drept model de ghidare pentru Biblia regelui James VI), nu reprezintă decât  nişte eforturi individuale în ordine dispersă. Moldova şi Ţara Românească nu s-au bucurat de Epoca Luminilor, populaţia fiind asuprită de fanarioţi. Eu ştiu din amintirile de familie (răzeşi soroceni), câtă sărăcie au adus fanarioţii peste Moldova. In the 18th century, the use of the Romanian language as an official state language was forbidden by the Phanariots (the foreign overlords in Romania), who tried to generalize the use of the Greek language in Romania. As to the favoring the Greek language in Romania against the use of the Romanian language we can quote from Encyclopædia Britannica an unusual laudative analysis which goes against the fundamental rights of the Romanian people: „It is necessary, however, to credit the Phanariots with a quite genuine devotion to the cause of learning and education, which they alone were able to provide inside the oppressed Christian ghetto. The advantages they obtained from the Porte (the Turkish government) for building schools and for developing Greek letters in the Romanian principalities of Moldavia and Walachia that were entrusted to their rule came to play a substantial role in the rebirth of Greece.” This quotation shows that in the European West the real problems of the Romanian language as a conceptual tool to integrate the Romanian population in the modern world are not really understood. Let we notice that „the rebirth of Greece” also meant „the death of Romania”. All this was ended by a popular revolt of the Romanian people in 1821. Only after that popular revolt were created and flourished the first schools in the Romanian language as an educational system. Totuşi ideologia şcolilor centrale,  –sau ideologia primară a lui  Destutt de Tracy–, după care s-a creat Şcoala de la Sfântu Sava, pleca de la  Iluminismul reprezentat de Condillac, nu de la Iluminismul reprezentat de Voltaire (care este preţuit în Anglia, influenţează chiar şi excerptul din Encyclopædia Britannica pe care l-am citat).

Titus Filipas

Etichete: , , , , , , , ,


%d blogeri au apreciat: