Somnul « viteazului din poveste » al lui Alexe Mateevici a fost aproape amneziant. Trezindu-ne din coşmarul fanariot, întrebăm : « Ce-i alienarea ? ». Dincolo de textele lui Karl Marx, în textul ‘Timp şi fiinţă’, Martin Heidegger admite că alienarea (Entfremdung) constituie potenţialul condiţiei umane în genere. André Malraux (1901-1976), ce a scris romanul ‘Condiţia umană’, definea arta, în mitologia voluntaristă a fraternităţii, ca pe o revoltă împotriva destinului care duce la alienare. Atenţia predatorului ideologic Karl Marx pândea constant spaţiul şi temele istoriei moldo-valahe. Extrăgând de aici chiar o definiţie a valorii economice. Între variantele de semnificaţii pe care ideologia lui Karl Marx le insinuează în conceptul de alienare a omului de pe această planetă în general, se strecoară, « Surprise, surprise ! », condiţia ţăranului român din principatele dunărene pe vremea exploatării fanariote. Când se revoltă, ţăranul din vremurile oprimate de Fanar devine haiducul baladelor populare. În literatura cultă va genera personajul umil, fulgurant înălţat la demnitate de către Ion Creangă şi Vasile Lovinescu: « Porcul Prinţ ». Uneori cuget că toată literatura rumână din veacul XIX izvorăşte din revolta împotriva destinului nostru de neam şi de ţară. Când povesteşte cum ‘porcul’, –ţăranul român sărac şi cumplit de ignar din epoca fanariotă–, s-ar putea transforma în Făt Frumos, Ion Creangă ne transmite despre alienare o înţelegere emoţională. Echivalentă până la un punct frazărilor lui Marx si Heidegger despre alienare. Vasile Lovinescu, un autor legionar ezoteric puternic influenţat de dimensiunea psiho-spirituală din sufism, arată cât de importante sunt asemenea basme pentru cultura română. Şi poate că ideea în general nu este valabilă doar pentru cultura română. În romanul Arme pentru America, scriitorul evreu Lion Feuchtwanger afirma foarte net că „Trebuie să te pricepi să fii când zeu, când porc.” Era mărturisirea unei alienări simulate, ori a unei alienări autentice? În textele sale de magnificenţă absolută a Limbii Române, Vasile Lovinescu întreprinde mai mult decât ideologizarea zoologică. Prin insistenţa lui pe sufism, unde muzica joacă rol de stimul ezoteric pentru gândire, Vasile Lovinescu leagă un stil dovedit în cugetul românesc al veacurilor XVIII, XIX, XX, stil dovedit la un Dimitrie Cantemir, la un Nicolae Filimon, la un Dimitrie Cuclin, şi la un Alexandru Bogza, de gândirea metafizico-muzicală. În cultura românească din ultimele trei secole, gândirea metafizico-muzicală este poate unirea firească dintre un Trivium şi un Quadrivium ale culturii universale.Titus Filipas
Etichete: Alexandru Bogza, Alexe Mateevici, alienare, André Malraux, autor legionar ezoteric, Dimitrie Cantemir, Dimitrie Cuclin, Entfremdung, fanariot, Făt Frumos, gândire metafizico-muzicală, Ion Creangă, Karl Marx, Lion Feuchtwanger, Martin Heidegger, mitologie, Nicolae Filimon, Quadrivium, Timp şi fiinţă, Titus Filipas, Trivium, Vasile Lovinescu, viteazul din poveste, Voluntarist